Как сърбите свалиха няколко „Стелт“-а и се извиниха: Не знаехме, че са „невидими“

Сърбия унищожи плановете на САЩ за F-117 по време на бомбардировките над Югославия

F-117-stealth-fighterПървоначално американците имат големи планове за производството и експлоатацията на самолетите F-117, но след унизителното им сваляне от ПВО-то на Югославската Освободителна Армия през 2008г. САЩ окончателно се отказа от тях и от плана допреди агресията срещу Сърбия до 2025г. той да бъде техния основен изтребител.

Подполковник Джордже Аничич разказа спомените си от операцията на НАТО „Милосърден Ангел“. Той разказва как сърбите успяват да свалят цели 3 официално признати от САЩ  F-117 и още 2, които НАТО отказва да признае.

„С всеки ден броят самолети, участвали във войната против нас, се увеличаваше. В края на агресията от авиационните бази на НАТО всеки ден излитаха по над 1000 самолета. Но НАТО не успя да сломи Сърбия. Американците дълго време не искаха да признават, че малка Сърбия успя не само че да издържи 79 дни агресия, но и да нанесе значителен ущърб на Пентагона. Именно бригадата на подполковник Джордже Аничич свали F-117А. Попитах го, какво още е било свалено през пролетта на 1999 година?

– Нашата 250-та ракетна бригада свали 3 признати от противника самолета, и още 2, които натовците не поискаха да потвърдят документално. На третия ден на войната, 27 март, в 20 часа и 42 минути, ние свалихме един специално охраняван самолет, произведен с използване на технологията „Стелт” F-117. Тогава Военновъздушните сили на САЩ имаха 59 такива самолета. Бе планирано, че имено F-117 ще стане главна машина на американската армия до 2025 година. Ние свалихме и F-16CG. Това се случи през нощта срещу 2 май, а на 9 май свалихме В2А. За три месеца война свалихме още един F-117, но той беше само повреден и успя да стигне до Босна, където кацна на едно от летищата. Има свидетелства на специалисти, които потвърждават, че нашите сили за ПВО са закачили още един „Стелт”. По този начин, ние успяхме да нанесем на американците значителен ущърб. Те много се надяваха на „Стелт” и искаха да го продават по целия свят, но след 1999 година тези бизнес-планове рухнаха. Поръчителите започнаха да се отказват от тази машина.

И в резултат през март 2008 година F-117 беше изтеглен от армията.“

 

Константин Качалин

 

10 коментара to “Как сърбите свалиха няколко „Стелт“-а и се извиниха: Не знаехме, че са „невидими“”

  1. Една малка Сърбия ги е съсипала,а се перят на Русия и Китай

  2. Бай Иван. Това което знам за F 117 е, че външния му дизайн е съобразен само с възможно най-малко отразяване на електромагнитна енергия в посоката от която идва сондиращия електромагнитен импулс. Затова той никога не би могъл да лети ако не бяха компютърните ситеми за управение, които подържат летенето му. Тази е причината да е по-малко товароносим спрямо другите самолети. Относно това как сърбите са го свалили, мога да кажа само това което предполагам след като преди малко чух по телевизия Алфа командира на ракетния комплекс, който го е свалил. Той каза, че много е чел за великия Тесла и от него знае, че за всеки материален обект може да се намери електромагнитна вълна, която да влезе в резонананс с рамерите на обекта. Това е използвал и той и е доработил съвсем малко радара на ракетния комплекс. От това ми стана ясно, че това най-вероятно е промяна на работната честота на радиолокационната станция. По жестовете му с ръцете ми става ясно, че се касае за плавна промяна на честотата, вероятно за да се намери честота на която дължината на вълната е кратна на физическите размери на самолета, при която се получава екстремно отражение. Влизайки в електрически резонаннс, корпуса на самолета става видим за радара. След това влизат в действие системите за насочване на ракетата и пуск. Друго което каза е, че е направил нарушение на устава с действията си и всичко е станало за 21 секунди, защото след това самолета ще ги открие и ще изстреля ракета срещу тях. Между впрочем сърбите са заблуждавали американските самолети с помоща на най-обикновени микровилнови фурни, на които са блокирали защитата на вратата и американците са стреляли с радионасочвани ракети по микровилновите фурни, мислейки ги за радиолокационни станции на ПВО на сърбите. Изобщо случая показва как технологии за милиарди долари могат да бъдат неутрализирани с малко средства и много мозък.

  3. Sega 6te vi kaja i moqta versiq , kak uspqvat da svalqt tezi uj nevidimi sampoleti !
    Prez 1998 g. slujeh v batareq nare4ena ZRAD-n , kato po-kusno bqh prenaso4en za rabota v 6taba i tam sum imal dosta interesni razgovori s oficerite , ta sme si govoreli i na tazi tema .Ne stava duma za ostarqla radarna tehjnologiq , a za edna ot nai-dobrite PVO sistemi v sveta , estestveno e ruska i se nari4a KUB.Stava duma za samohodna zenitna ustnovka , koqto deistva v raz4et ot 5 ma6ini , koito sa razpolojeni v zona ot 200 km i na razli4na nadmorska viso4ina , kato raketite s koito razpolagat sa 2 i ne propuskat !Mejdodrugoto na6iqt AEC se ohranqva to4no ot takava sistema , no tq e sekretna i nqma ot kude da se znae mnogo za neq , no oficerat mi obqsni prosto i razbiraemo kak deistva i za6to e tolkova efikasna .Stelt tehnologiqta ne e nqkakvo 4udo na tehnologiite kakto se opitvat da nio vnu6at , prosto se polzvat kompozitni (radiopoglu6ta6ti) materiqli , koito mogat da pogulnat radio vulnite do 30-40% i zaradi specifi4nata si forma otrazenite vulni se naso4vat v druga posoka , koeto go pravi ne vinagi nevidim , tova e nakratko velikata STELT tehnologiq !Sistemata KUB raboti na sravnitelno prost princip , kato kubovete se razpolagat razdale4eni edin ot drug i ima6ti postoqnna vruzka pomejdu si i taka kogato radio vulnite ot edin kub bivat prenaso4eni v druga posoka ,mnogo uspe6no te bivat zase4eni ot drug kub koito se namira na druga viso4ina i golqmo rastoqnie ot 1-viq i taka se poqvqva na ekrana na radara na vsi4ki kubove ot raz4eta , a raketite im ne propuskat .Taka mi otgovori oficerut , a az sum sklonen da mu povqrvam poneje ima logika v tezi dumi , predpolagam ,4e Surbiq su6to sa razpolagali s vuprosnata sistema .Tova e , 4akam opreverjeniq .

  4. До баце Коко! F – 117 е самолет който е създаден не в аеродинамичен тунел а с цел отразяване на радарните вълни в посоки различни от решетката на радара с цел намаляване на т.нар ЕОП ( ефективна отразяваща повърхност ) Тук кумири няма. Самолета е с толкова лоша аеродинамика, че ако не е т.нар ЕДСУ ( електро дистанционна система за управление ) това грозно пате не би могло да задържи курса си на полет. Ужасната аеродинамика дори увеличава изключително много скоростите на излитане и кацане. Добрата аеродинамика съчетана със голяма носеща площ биха способствали именно за снижаване на последните.Следващият факт говорещ за факта, че самолета е “ аеродинамично недоразумение“ ( цитат от биографичната книжка посветена на самолета издадена преди доста години от списание „КРИЛЕ“ ) е и бойния товар на машината. Обичайния боен товар е от едва две 2000 паунда бомби със ИЧ насочване. Самолетите с аналогични размери, тегло и площ на крилата обичайно носят три или четири пъти повече боен товар. F – 18 примерно е със същите двигатели и носи товар от порядъка на 6200 кг. Бойния радиус е на F – 117 е по – голям , но и количеството гориво което носи е много по – голямо заради увеличената консумация на гориво при сходни режими а това е така пак поради ужасната му аеродинамика. Относно СТЕЛТ технологията. Старите съветски радари работещи в по – дългите дециметрови и метровите дължини на вълната си го виждат чудесно от доста голяма дистанция. Технологията стелт обаче е комплексна. Тя включва и ИЧ забележимост а там няма самолет който който успешно да прикрива топлите следи на двигателите бълващи диря с температура от порядъка на 1200 Келвина особено на големи височини където температурния контраст е огромен. Звуковата откриваемост също е включена в тази технология, заради което и нощният ястреб е дозвуков, което обаче на останалите скорости не го прави по – малко тихичък. Визуалната скристост е последния параграф. Самолета е черен и предвиден за действия само нощем. Което не е от значение щом се чува, вижда на ИЧ детекторите и някои радари. При B – 2 радарната забележимост наистина е сведена до максималния минимум, но ИЧ и звуково си е отлична ( беззащитна цел ). От компанията Northrop за това са го и предвидили като носител на въздушно базирани крилати ракети. Така този стратегически свръх скъп бомбардировач дори не се приближава до обсега дори на най – далекобойните ЗРК. Що се отнася до F – 22 и F – 35 при тях нещата далеч не са розови макар и да са доста съвършени машини. дефектите по софтуера и не малко от частите държат вече произведените машини на земята извънредно често. А това, че са космически скъпи си е вина на разтеглените и разточени програми на Lockheed. Това са най – скъпите изтребители в историята. За качествата им не е коректно да се говори защото до сега не са летели много та какво остава да срещнат достоен противник със добре ешелонирана ПВО, поне равностойни по технология и ТТД противници и добре обучени, опитни пилоти. Такива машини тепърва се създават в Русия, Китай и Япония.

  5. Сърбите засичат този самолет именно защото използват доста сатри технологии, отречени от американците преди години. Бил е „невидим“ за новите технологии, но старите, допотопни руски, сръбски и такива които може би още са на въоръжение в БА не е било проблем да бъде засечен. Мисля, че са били на принципа на дециметрични вълна или нещо такова по спомен(не съм радист, нито радиоспециалист, нито разбирам от електроника).

  6. … Вот данные югославской стороны: 61 самолет, 7 вертолетов, 30 БПЛА (беспилотных летательных аппаратов) и 238 крылатых ракет. Можно, конечно, утверждать, что это все пропаганда югославов, но почему тогда данные о натовских потерях, приводимые Главным Разведывательным Управлением (ГРУ) российской армии, близки к данным югославов? Данные ГРУ, опубликованные в ряде российских газет, получались от радиотехнической разведки, с разведывательных спутников и кораблей, находившихся в Средиземном море. Наше ГРУ, учитывая официальную позицию политического руководства России, просто не могло участвовать в пропагандистских акциях югославских военных. Значит, эти данные близки к истинным. Схожие с ними цифры потерь авиации НАТО приводят и китайские военные источники.
    Источник: http://ammokor.ucoz.ru/index/poteri_nato_v_jugoslavii/0-239

  7. Ако се поинтересуваш малко ще разбереш, че F-117 е имал огромни проблеми с летенето, защото е изключително неаеродинамичен. Решението са постигнали с автоматизирани системи за компенсиране на полета. Да първата му реална война (Ирак не броим) където има ПВО и се видя, че не е особено невидим за ешалонирано ПВО и дори с постоянно съпровождане от самолети за радиоелектрона борба го целеха. Официално един свален и два улучени, но стигнали до летището (и списани като неподлежащи на ремонт след това). Не се съмнявам във факта, че са свалили повече от един и спират да летят над Югославия, за да не се излагат. Не е излишно хвърляне на пари, а до цели. В регионалните конфликти, където няма ешалонирана система за ПВО си вършат работа и подавят ПВОто.

    Невидим като понятие няма, има слабозабележим .Аз писах по повод B-2, защото между него и F-117 разликата е много съществена. F-117 е невидим за много стари радари и няма никакво поглъщане на сигнала само отражения. B-2 е в пъти по-усъвършенстван и дори когато успееш да го засечеш (при ешалонирана ПВО) сигнала е слаб и не можеш да насочиш ракета да го свали, а зенитна артилерия на такива височини не помага – можеш само да вдигнеш прихващачи. Да не говорим, че има само 21 построени базирани в една база всеки с отделен специален хангар с голям обслужващ персонал. Няма как да изчезне един и да не се разбере за 10 години или да се построи друг на негово място.

    Нещо сте ме разбрали погрешно не ги имам за кумири американците и съм съгласен, че загубите са си ги занижили доста. F-117 се знаеше, че е само скъпа играчка и холивудско вундерваффе, но парите не са на вятъра. Появиха се наистина изключителни машини като B-2, F-22 , F-35 десетки години след F-117, които за момента могат да си намерят майстора само от най-новите руски зенитни комплекси или активните фазирани решетки на последните руски изтребители. Преди да се разпространят из света тези системи B-2, F-22 , F-35 ще си останат почти неуязвими.

    Другото с което не бях съгласен е плановете F-117 да стане основен ИЗТРЕБИТЕЛ (а той не е изтребител между другото) при условие, че му знаят недостатъците и на сцената се появява F-22, който върши същата работа много по-добре, пък е и изтребител този път. F-22 литва 1997 (а не след Югославия, да не кажете че заради нея започват да го разработват). Дори F-22, който определено е един от най-добрите изтребители в момента не е планиран за „основен“, защото е тясно специализиран (завоюване на въздушно превъзходство) и адски скъп (когато го приемат на въоръжение за тази цена е можело да се купят около 19т злато, а и той тежи горе-долу толкова затова и златен 🙂 ). Чак сега F-35, който ще е многофункционлен и най-вече по-евтин искат да го направят основен изтребител.

    F-117 лети от 1982ра и е трябвало да се пенсионира 2011, но заради кризата това става 2008.

  8. Иванчо питай офицерите от нашето ВВС да ти кажат дали тия дръгливи стелтове не са засичани и от българсите радари 🙂

  9. Тази статия с извинение е пълна глупости. Да свалиха един F117, може и втори да са свалили обаче B2 абсурд. Там технологията е коренно различна от стария F-117 и сега е много сложно да бъде засечен, какво остава за Сърбия през тези години. Да не говорим, че B2 не ходи над целта да мята бомби, а изтрелва ракети от 450км разстояние без да влиза зоната на ПВО.

    F-117 никога не е бил планиран да бъде „основна машина“, защото има много кусури. Едвам го направиха да лети, камо ли да прави големи въздушни маневри. Идеята е че за времето си е бил „стелт“, но през 1997 вече има летящ прототип на F-22 Raptor, който е далеч по-сложен от простото отразяване на сигнала + наистина маневрен изтребител. В такава ситуация F-117 става просто излишен.

    Да сърбите си запазиха голяма част от армията, успешно се укриваха, но за сметка на това им разбомбиха инфраструктурата от а до я.

    А това за бизнес плановете звучи много несериозно! Никой друг не притежава стелт технологии по това време и САЩ да започне да продава единственото си предимство? Техните си B2 и F22 Raptor не се продават, но F-35 е разработен съвместно с много държави и той вече наистина ще бъде продаван. Ако им бяха „попарени“ стелт плановете дали щяха да наливат милиарди в F-35 и дали щяха да поръчват 2 000+ самолета за армията (което в днешно време е зашеметяващо количество за такава цена).

    • Ванко Ванкооо…коментара ти с извинение беше пълна глупост..без да искаш представи кумирите си от САЩ като пълни ненормалници, защото на практика излиза че се хвърлили огромни суми за да се направи нещо което по твоите думи едва е литнало (егати скапаните инженери) че отгоре на това военните пък са решили да използват това едва летящо нещо и в реални бойни действия(егати тъпите военни и накрая след провала се появява Пи-Ар-а на амер.армия Ванко, който ни съобщава, че цялото това хвърляне на огромни средства е била просто една шегичка, един малък майтап за да зарадват амер.данъкоплатци… ако се замисли човек милиардите хвърлени за построяването на въпросните невидимки бяха използвани за ръчно замеряне на Сърбите под формата на летящи пачки по стотачки, със сигурност американските военни щяха да имат по голяма ефективност в бойните действия…

Писането на кирилица е задължително

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s