Платена русофобия – кой води „хибридна война“?

Холандия стана поредната държава, която ще отделя държавни средства, тоест пари от джоба на данъкоплатците, за да наема журналисти, които да се специализират специално в това да пишат срещу Русия

westernmedia

Министерството на външните работи на Холандия обяви официално, че програмата ще стартира в най-скоро време като първоначално ще бъдат отделени €1,3 млн.евро.

С тези пари ще бъдат наети журналисти, чиято единствена работа, в медиите, в които работят, ще бъде да пишат против Русия и нейното управление. Официалната цел на програмата е добре познатото „финансиране на независими медии и журналисти“. Подобна обща програма решиха да инициират по-рано заедно Швеция, Великобритания, Германия и др., които ще разменят рекомендации на руски журналисти и заедно ще спонсорират „независими рускоезични медии“. 

На фона на всичко това много европейски политици говорят за „хибридна война на Русия“. Въпреки всичко руснаците имат само една единствена медия, която има международно влияние и това е „Russia Today“. Истината е, че Русия е адски изостанала в информационната война, защото докато американците инвестираха милиарди в медии по света, руснаците се опитваха да се възстановят след разпадът на Съветския съюз. В САЩ има шест медийни гиганта, които притежават всички медии, това трябва да се подчертае дебело, когато се говори за прослувутата медийна „независимост“, както и клоновете им в чужбина. В България например няма нито една руска фондация, която налива пари в медии. За сметка на това само „Америка за България“ е дала под формата на грантове за „развитие на медиите“ у нас стотици милиони. Сред най-големите медии, които получават тлъсти финансови инжекции са НОВА, БНТ и Би Ти Ви (която неотдавна беше изцяло купена от медийния монополист „Тайм Уорнър“). Десетки милиони получават и медийни групи като тази на олигарха Иво Прокопиев – „Икономедия“, известна с анти-руските си материали и публикации и други по-малки медии като „Офнюз“, която веднага след като започна да получава спонсорство претърпя пълно преобразяване, започвайки да пише „дежурно“ против Русия. Единствената руска медия в България се оттегли от страната в края на миналата година – радио „Гласът на Русия“. Сега на български език има само една малка медия – „Руски дневник“ – скромно финансирана от „Руская газета“. Финансираните про-американски издания и медии у нас държат повече от 90% от медийния пазар. Но въпреки това слушаме изказвания като тези на българския президент, че Русия водила „хибридна информационна война“ срещу България.

Медийната група на олигарха Иво Прокопиев от години получава големи финансови инжекции от „Америка за България“

В Германия положението е не по-различно. Журналистите в двете най-големи медийни корпорации – тези на Фрида Шпрингер, наследничка на концерна Axel Springer със 180 вестници и списания, сред които Bild, Die Welt и др. и Лиз Мон, директорка на най-големия европейски концерн Bertelsmann, в който влизат RTL, PRisma, Random House и др. са задължени да подписват договор, че ще защитават „евроатлантизма“ и ще критикуват Русия. От години насам се наблюдава монополизиране на медиите, не само в САЩ, но и в редица западни държави, начело с европейския лидер – Германия. 

Какво правят тези западни „независими медии“? Основната им цел е да промотират и оправдават политиките водени от Съединените щати и техните партньори (съюзници е твърде силна дума: САЩ нямат съюзници и използват партньорите си, скандалите с подслушванията на АНС спрямо европейските лидери са показателни, например) и да пропагандират срещу техните опоненти. Сега например се наблюдава как т.нар. западни медии лека-полека започват да пропагандират срещу Китай – нещо, което се очакваше отдавна с оглед на възхода на КНР и изостреното противопоставяне между тях и САЩ в Азия, например. Според докладите на  Комитета за защита на журналистите (CPJ) настоящата президентска администрация притиска медиите и всички политици, които разискват „недопустими“ или неудобни теми с журналистите биват подлагани на политически разследвания. В последния си доклад Комитетът обяви, че „Обама използва медиите, за да промотира американските политики и ги третира като врагове“. 

Можем да дадем някои показателни примери как западната преса бива използвана, за да оправдава и промотира американската външна политика, представяйки всичко, което правят САЩ пред международната общност с определения като „освобождаване“, „демократизиране“ и прочее.

Така можем да си спомник как „Индепендънт“ наричаше Осама Бин Ладен „борец за свобода“. Бъдещия терорист номер едно във света тогава беше наричан в статия, озаглавена „Анти-съветски войн повежда армията си по пътя на мира“ като „саудитски бизнесмен“ и „господин Ладен“. Неговите муджахидини пък бяха „борци за свобода“. И тук веднага можем да направим паралел с начина, по който днес западната преса описва наемниците в Либия и Сирия. Безкритичността на западната преса е пословична: никой не говори за хаоса, който беше сътворен в „освободения Ирак“ и за това как войната беше в разрез с международното право, а изтъкнатите причини за началото й се оказаха фабрикувани, Афганистан и Либия. Чуваме само за „руската пропаганда“.

Статията на „Индепендът“ от 1993г., в която Осама бин Ладен бе представян като герой и борец за мир и свобода. По това време САЩ въоръжаваше и тренираше неговите муджахидини, които по-късно се еманципираха в чудовището „Ал Кайда“, за да ги използва срещу съветската армия в Афганистан.

Друг пример, където Америка влага десетки милиони за „независимост на медиите, което е гарант за демократичността на обществото“ са прибалтийските републики. В тях антируската пропаганда е на всички нива – от държавната политика, водена от бившите червени номенклатурчици-настоящи „евроатлантици“ до пълната медийна субективност. Така например посолството на САЩ в Литва инициира една от последните си кампании за „обучаване на кадри“. Програмата носи гръмкото име „Обучение на разследващи журналисти в противодействие на руските информационни средства в прибалтийските страни“. За тази програма американците са отделили $500 000 долара, а новите „независими журналисти“ ще бъдат обучени до 30 ноевмри 2016 година.

Русия и Запада се намират в информационна и икономическа война. Водят „отдалечени“ войни помежду си в Украйна и Сирия. Просто приказките за „руската информационна война“ и „независимите медии“ на демократичния Запад вече граничат с откровения цинизъм. Особено като прибавим и непрестанното разрастване на НАТО, чиито сили отдавна са на руската граница, макар че след обединението на Германия и приемането й в НАТО американците трябваше да престанат да разрастват алианса на Изток. Е, това не е ли „хибридна война“ – пропаганда плюс военно разширяване срещу Русия?

Западната журналистика отдавна не е независима. Тя е просто инструмент за прокарване на американските политики и нищо повече. В този контекст не са изненадващи социологическите проучвания на Запад – младите хора все по-малко вярват на западните медии и търсят все повече алтернативни източници за информиране. 

 

„Това, което е пръчката за диктатурата е пропагандата при демокрацията“

– проф. Ноам Чомски

3 коментара to “Платена русофобия – кой води „хибридна война“?”

  1. КУЧЕТАТА ЛАЯТ, А КЕРВАНЪТ В СИРИЯ СИ ВЪРВИ ПО РАЗПИСАНИЕТО …

  2. Democracy now!

    трябва да бъдеш моментално разстрелян,ще видиш ти на кой ще викаш фък ! Като ти пуснат руснаците една ядрена бомба в жалката ти страна …. умираш веднага !

Писането на кирилица е задължително

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s